نقالان علوی

مسابقه طومار نویسی جشنواره نقالان علوی

نحن نقص علیک أحسن القصص بما أوحینا إلیک هذا القرآن

ما نیکوترین سرگذشت را به موجب این قرآن که به تو وحی کردیم بر تو حکایت می‌کنیم.

نقالی، که از آن به عنوان داستان‌سراییِ نمایش ایرانی یاد می‌کنند، در سال 1390 به عنوان یک میراث معنوی فرهنگی ایرانی در یونسکو به ثبت جهانی رسید. این هنر که یکی از قدیمی‌ترین شیوه‌های نمایش در ایران و تاریخ نمایش جهان است، همواره نقش حائز اهمیتی در ارتقاء سطح معرفتی جامعه از بارگاه‌ها تا روستاها ایفا نموده است.

مسابقه طومار نویسی جشنواره نقالان علوی

میراث مکتوب نقالان که به آن طومار گفته می‌شود، متأسفانه یا در گذر زمان تباه و پراکنده شده و یا به دلیل عامیانگی، کمتر مورد توجه ادبا و محققان قرار گرفته و به صورت منقح منتشر شده است. در حالی که بخش نسبتاً مهمی از ادب عامیانه ایران همین طومارهای متنوع نقالی است و گاهی پژوهش‌های رسمی حماسی نیز، اگر اصل دقت و جامعیت و تازه‌جویی در آنها به کار بسته شود، نیازمند استفاده از نکات و اشارات داستانی این متون هستند.

کهن‌ترین نسخه‌هایی که تاکنون در زمینه نقالی شاهنامه منتشر شده‌اند، تاریخ کتابتشان مربوط به دوران قاجار و بعد از آن بوده است، مانند رستم‌نامه و هفت لشکر. اما نسخه اخیر، قدیمی‌ترین نسخه شناخته شده از طومارهای نقالی در جهان است.

با فقدان اساتید مکتبی و سنتی و از بین رفتن بخشی از طومارها، و از سویی گسترش هنر نقالی بین جوانان و نوجوانان، جامعه هنری نیازمند تولید طومارهایی با شاخصه‌های ادبی و هنری می‌باشد.

ششمین دوره جشنواره سراسری نقالی و پرده‌خوانی غدیر (نقالان علوی) – 1403، فرصتی برای تمامی علاقه‌مندان به این هنر ارزشمند است تا با ارائه آثار خود در این عرصه، به ترویج و گسترش این هنرهای سنتی کمک کنند. از شما دعوت می‌شود تا با عضویت در جشنواره و ارسال آثار خود، سهمی در این رویداد فرهنگی داشته باشید و با دیگر عاشقان هنر نقالی و پرده‌خوانی به تبادل تجربه بپردازید.

بخش‌های مرتبط