نقالان علوی

نشست های تخصصی جشنواره نقالان علوی

نقالی، که از آن به عنوان داستان‌سراییِ نمایش ایرانی یاد می‌کنند، در سال 1390 به عنوان یک میراث معنوی فرهنگی ایرانی در یونسکو به ثبت جهانی رسید. این هنر که یکی از قدیمی‌ترین شیوه‌های نمایش در ایران و تاریخ نمایش جهان است، همواره نقش حائز اهمیتی در ارتقاء سطح معرفتی جامعه از بارگاه‌ها تا روستاها ایفا نموده است.

نشست های تخصصی جشنواره نقالان علوی

نشست‌های تخصصی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی می‌تواند نمایانگر قابلیت‌های هنری نقالی و پرده‌خوانی به عنوان محور اصلی، و همچنین هنرهای وابسته به این گونه‌های نمایش سنتی و آئینی شود. برگزاری پنل‌های موضوعی به صورت تخصصی با استفاده از اساتید برجسته و ایجاد زمینه انتقال تجربه از اساتید به دانشجویان و علاقه‌مندان، می‌تواند نقطه‌ی شروعی برای ایجاد علاقه، جذب و آغاز فعالیت نسل نو باشد.

مجموع ۴ پنل تخصصی نقالی و پرده‌خوانی در دانشگاه‌ها:

1. پنل شناخت موسیقی و دستگاه‌های آوازی در نقالی و پرده‌خوانی
2. پنل ساختارشناسی شیوه‌ی اجرایی نقالی و پرده‌خوانی
3. پنل نقاشی پرده و خیالی‌سازی
4. پنل هستی‌شناسی و کارکردهای اجتماعی نقالی و پرده‌خوانی

هر پنل با اجرای یک میزبان (مجری) و یک استاد مهمان برگزار خواهد شد.

ششمین دوره جشنواره سراسری نقالی و پرده‌خوانی غدیر (نقالان علوی) – 1403، فرصتی برای تمامی علاقه‌مندان به این هنر ارزشمند است تا با ارائه آثار خود در این عرصه، به ترویج و گسترش این هنرهای سنتی کمک کنند. از شما دعوت می‌شود تا با عضویت در جشنواره و ارسال آثار خود، سهمی در این رویداد فرهنگی داشته باشید و با دیگر عاشقان هنر نقالی و پرده‌خوانی به تبادل تجربه بپردازید.

بخش‌های مرتبط