نقالان علوی

نمایشگاه پرده ها، و نقاشی خیالی سازی جشنواره نقالان علوی

نحن نقص علیک أحسن القصص بما أوحینا إلیک هذا القرآن

ما نیکوترین سرگذشت را به موجب این قرآن که به تو وحی کردیم بر تو حکایت می‌کنیم.

نقالی، که از آن به عنوان داستان‌سراییِ نمایش ایرانی یاد می‌کنند، در سال 1390 به عنوان یک میراث معنوی فرهنگی ایرانی در یونسکو به ثبت جهانی رسید. این هنر که یکی از قدیمی‌ترین شیوه‌های نمایش در ایران و تاریخ نمایش جهان است، همواره نقش حائز اهمیتی در ارتقاء سطح معرفتی جامعه از بارگاه‌ها تا روستاها ایفا نموده است.

بخش نمایشگاه پرده ها، و نقاشی خیالی سازی جشنواره نقالان علوی

پیترو دلاواله، جهانگرد ایتالیایی دوره صفویه، از مجلس روضه‌ای در اصفهان یاد می‌کند که در آن، فردی روحانی هنگام خواندن روضه، متناسب با موضوع، شمایل‌ها و پرده‌هایی که بر آنها چهره‌هایی نقاشی شده بود را به مخاطبان حاضر در پای منبر نشان می‌داده است. نقالی هم در فضای بسته مانند قهوه‌خانه و هم در فضای باز صورت می‌گرفته و متناسب با فضای اجرا، مشتریان ثابت یا متغیری داشته است.

ظرفیت‌های این هنر ترکیبی رو به فراموشی به قدری زیاد و جاذبه‌های آن چنان منحصر به فرد است که حتی در این قرن سرشار از نور و حرکت و صدا، با جلوه‌های گوناگون و شعبده‌وارش، هنوز جایگاهی در میان علایق و تفریحات مردم دارد. اگر ضمن احیای آن به مقتضیات زمان و نیازهای زمانه توجه بیشتری شود، می‌تواند در قامت یک رسانه تأثیرگذار به حیات فرهنگی-هنری خود ادامه داده و همچنان بستری برای انتقال فرهنگ از دیروز به امروز و فردا باشد.

پرده‌های سنتی و طراحی‌های گرافیکی جدید، با نمایش در نمایشگاه جنبی جشنواره نقالان علوی، می‌تواند ضمن ملموس نمودن نقالان نوجوان و جوانی که تجربه‌ی دیداری پرده‌ها را ندارند، از یک سو و از سوی دیگر زمینه‌ساز علاقه‌مندی هنرمندان عرصه‌ی تجسمی نسبت به ورود به طراحی و نقاشی پرده‌های مکتب خیالی‌سازی شود.

این نمایشگاه، با نگاه هم‌زمانی، می‌تواند نگاهی در زمانی هم ایجاد نماید تا تبدیل به فرآیندی فرهنگی در جامعه امروز شود و دست‌مایه‌ای افتخارآفرین از گذشته برای آینده فراهم نماید.

ششمین دوره جشنواره سراسری نقالی و پرده‌خوانی غدیر (نقالان علوی) – 1403، فرصتی برای تمامی علاقه‌مندان به این هنر ارزشمند است تا با ارائه آثار خود در این عرصه، به ترویج و گسترش این هنرهای سنتی کمک کنند. از شما دعوت می‌شود تا با عضویت در جشنواره و ارسال آثار خود، سهمی در این رویداد فرهنگی داشته باشید و با دیگر عاشقان هنر نقالی و پرده‌خوانی به تبادل تجربه بپردازید.

بخش‌های مرتبط