نقالان علوی

پژوهش و پایان نامه های برتر دانشجویی جشنواره نقالان علوی

نحن نقص علیک أحسن القصص بما أوحینا إلیک هذا القرآن

ما نیکوترین سرگذشت را به موجب این قرآن که به تو وحی کردیم بر تو حکایت می‌کنیم.

نقالی، که از آن به عنوان داستان‌سراییِ نمایش ایرانی یاد می‌کنند، در سال 1390 به عنوان یک میراث معنوی فرهنگی ایرانی در یونسکو به ثبت جهانی رسید. این هنر که یکی از قدیمی‌ترین شیوه‌های نمایش در ایران و تاریخ نمایش جهان است، همواره نقش حائز اهمیتی در ارتقاء سطح معرفتی جامعه از بارگاه‌ها تا روستاها ایفا نموده است.

بخش پژوهش و پایان نامه های برتر دانشجویی جشنواره نقالان علوی

آشنایی با نمایش‌های آیینی و سنتی در نظام آموزش دانشگاهی به دو واحد نمایش ایرانی خلاصه می‌شود و اکثریت مدرسان دانشگاهی به دلیل عدم آشنایی با نمایش‌های ایرانی، فضایی برای ایجاد انگیزه در دانشجویان مهیا نمی‌کنند. در نقطه مقابل، هنرمندان برجسته تئاتر جهان همیشه نسبت به قابلیت‌های نمایشی نمایش‌های آیینی و سنتی ایران، نگاهی جستجوگر داشته‌اند. تا جایی که پیتر بروک، به عنوان مهم‌ترین تئوریسین تئاتر با شهرت جهانی، داستان سیمرغ عطار را با استفاده از تکنیک‌های اجرایی تعزیه و حضور بازیگرانی چند ملیتی در دانشگاه سوربن به روی صحنه می‌برد. از این دست، امثال زیادی قابل طرح می‌باشند.

تشویق و ترغیب دانشجویان و پژوهشگران برای شناخت جنبه‌های فلسفی، شیوه‌های اجرایی، آداب و ساختار نمایش‌های ایرانی، کارکردهای اجتماعی، سیر تاریخ سیاسی و اعتقادی، تأثیرگذاری و تأثیرپذیری نمایش‌های ایرانی از رخدادهای تاریخی، سیر تحول و تطبیق نمایش‌های ایرانی با تحولات اجتماعی و …، می‌تواند منجر به تولید رساله‌ها و مقالات متعددی قابل اعتنا شود. تطبیق اصول و تکنیک‌های نمایش‌های ایرانی با آرای اندیشمندان و نظریه‌پردازان برجسته جهانی، می‌تواند زمینه‌ی درک، تفکر و خلاقیت فعالان حوزه‌ی نمایش را فراهم کند. از سویی، زمینه‌سازی برای گرایش دانشجویان و نمایشگران جوان ایجاد می‌شود و حتی می‌توانیم شاهد تولید آثار نمایشی به‌صورت تلفیقی با استفاده از روش‌های اجرایی نمایش‌های ایرانی باشیم.

در بخش پژوهش و پایان‌نامه‌های برتر، جشنواره پذیرای پایان‌نامه‌های تخصصی و میان‌رشته‌ای با موضوع نقالی و پرده‌خوانی در تمامی مقاطع و پژوهش‌ها و مقالات آزاد می‌باشد.

ششمین دوره جشنواره سراسری نقالی و پرده‌خوانی غدیر (نقالان علوی) – 1403، فرصتی برای تمامی علاقه‌مندان به این هنر ارزشمند است تا با ارائه آثار خود در این عرصه، به ترویج و گسترش این هنرهای سنتی کمک کنند. از شما دعوت می‌شود تا با عضویت در جشنواره و ارسال آثار خود، سهمی در این رویداد فرهنگی داشته باشید و با دیگر عاشقان هنر نقالی و پرده‌خوانی به تبادل تجربه بپردازید.

بخش‌های مرتبط