نقالان علوی

تجلیل از هنرمندان پیشکسوت در جشنواره نقالان علوی

نحن نقص علیک أحسن القصص بما أوحینا إلیک هذا القرآن

ما نیکوترین سرگذشت را به موجب این قرآن که به تو وحی کردیم بر تو حکایت می‌کنیم.

نقالی، که از آن به عنوان داستان‌سراییِ نمایش ایرانی یاد می‌کنند، در سال 1390 به عنوان یک میراث معنوی فرهنگی ایرانی در یونسکو به ثبت جهانی رسید. این هنر که یکی از قدیمی‌ترین شیوه‌های نمایش در ایران و تاریخ نمایش جهان است، همواره نقش حائز اهمیتی در ارتقاء سطح معرفتی جامعه از بارگاه‌ها تا روستاها ایفا نموده است.

تجلیل از هنرمندان پیشکسوت در جشنواره نقالان علوی

آنچه امروزه مایه ی فخر هنر ایران اسلامی و اسناد قابل استناد جهت ارائه به سایر ملل و مجامع بین المللی است، میراثی مانده از هنرمندان فقید و اساتید حاضر است که با ایثار و تحمل مشقت فراوان، این ارث را برای آیندگان به یادگار گذاشته و به نسل کنونی منتقل نموده اند.

تکریم اساتید ضمن تجلیل از مقام شامخ آنان، میتواند نوید بخش اهمیت هنر نقالی و پرده خوانی و ترسیم جایگاهی رفیع برای جوانان فعال در این حوزه باشد.ترسیم جایگاهی که جوانان مشتاق به رسیدن به این مهم باشند و مقید به احترام مقام استاد.و این همان خلاء فرهنگی در بخش دانشگاهی و تکریم اساتید، تا جایی که امروزه دیگر اساتید آن منزلت گذشته را ندارند.

جشنواره نقالان علوی که مزین به نام نامی امیر کلام، مولا علی(ع) می باشد، در راستا و امتداد سیره ی امام همام و  به عنوان طلایه دار مکتب فرهنگ و هنر و ادب، می تواند این باب معرفتی را نیز متذکر و یادآور باشد.

در این بخش و آیین اختتامیه ی جشنواره نقالان علوی از5 استاد پیشکسوت نقالی و پرده خوانی و هنرهای مرتبط،تجلیل می شود

ششمین دوره جشنواره سراسری نقالی و پرده‌خوانی غدیر (نقالان علوی) – 1403، فرصتی برای تمامی علاقه‌مندان به این هنر ارزشمند است تا با ارائه آثار خود در این عرصه، به ترویج و گسترش این هنرهای سنتی کمک کنند. از شما دعوت می‌شود تا با عضویت در جشنواره و ارسال آثار خود، سهمی در این رویداد فرهنگی داشته باشید و با دیگر عاشقان هنر نقالی و پرده‌خوانی به تبادل تجربه بپردازید.

بخش‌های مرتبط