نقالان علوی

داود فتحعلی‌بیگی چراغ ششمین جشنواره نقالان علوی روشن کرد

ششمین جشنواره نقالان علوی با ۸ اجرای نقالی از سه بخش طلاب، نوجوانان و بزرگسال افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، آیین افتتاحیه ششمین جشنواره نقالان علوی با اجرای مرشد علی ملکی و با مدح و منقبت مولا علی(ع) آغاز شد و حسین ظاهری دبیر این رویداد، با کسب رخصت از حاضران در تماشاخانه مهر از داود فتحلی بیگی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدجواد جلالی، حجت‌الله ناظری معاون اجرایی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و دکتر معماریان دعوت کرد تا در مجلس شب چراغ شرکت داشته باشند.

ششمین جشنواره نقالان علوی افتتاح شد

داود فتحعلی بیگی پیشکسوت نمایش آیینی و مذهبی با روشن کردن شمع‌هایی که به عنوان چراغ ششمین دوره از جشنواره نقالان علوی روی صحنه تماشاخانه مهر قرار گرفته بود، به پرده‌ای که در پس صحنه نقش بسته بود اشاره کرد و این پرسش را مطرح کرد که کدام یک از دو خیمه موجود در تصویر به خیمه حضرت علی (ع) اشاره دارد؟

وی پس از شنیدن پاسخ‌های متعدد از زبان حاضران در سالن که هر یک تعبیر متفاوتی از این تصویر داشتند از معماریان خواست تا این سوال را پاسخ دهد.

معماریان در مواجهه با این پرسش واقعه غدیر و نحوه بیعت کردن زنان و مردان مسلمان با امیرالمومنین (ع) را شرح داد و در ادامه یادآور شد که سه روز به طول انجامیدن این بیعت برای به یاداشتن این است که غدیر برای کل تاریخ است.

در بخش بعدی این مراسم ظاهری دبیر ششمین جشنواره نقالان علوی هیات داوران این دوره را معرفی کرد و گفت: هیات داوران این جشنواره متشکل از محمدرضا معجونی، مهدی صفاری نژاد و مسعود نوری فرد است و بخش داوری مسابقه صحنه را نیز مهدی دریایی و داریوش نصیری برعهده خواهند داشت.

در بخش بعدی این مراسم نقالان نوجوان مهدیار محمدپور، مهدیس زیدی، محمدکیان دامغانی، کوثر رحیمی و سحر سادات مستوری با کسب رخصت از اساتید و حاضران در سالن، نقل خیبرشکن  تاریخ شیعه، ماجرای جانشینی امیر المومنین، حب رسول الله به علی (ع) و یتیم نوازی حضرت علی (ع) را  روایت کردند.

ششمین جشنواره نقالان علوی افتتاح شد

رعایت آداب و اصول نقالی، قدرت کلام و جسارت نقالان نوجوان این دوره از جشنواره، حاضران در سالن را به حدی به وجد آورد که بخش‌هایی از اجراها با گوشی‌های تلفن همراه فیلمبرداری شد. همچنین میزان اشتیاق و استعداد شرکت‌کنندگان نوجوان نویدبخش رشد نسل جدیدی از نقالان علوی بود.

بخش دوم اجراهای نخستین شب ششمین جشنواره نقالان علوی به نقالی ابوالفضل درخشان از بخش طلاب، هومن روح تافی و فاطمه زارعی از بخش بزرگسال اختصاص داشت.

بخش‌های مرتبط